Julkisen taiteen syyssesonki on jälleen käynnissä, ja monessa kunnassa suunnitellaan uusia julkisen tilan taidekilpailuja. Odotettavissa on todennäköisesti myös useita portfoliohakuja. Portfoliohakuja suositaan kilpailumallina monista syistä. Taiteilijalla on yleensä portfolio olemassa ja sen räätälöinti uuteen kohteeseen on suhteellisen pieni työ, siinä missä uuden kilpailuehdotuksen laatiminen vaatisi kymmenien tuntien työpanoksen. Tilaaja puolestaan voi ohjata kilpailupalkintoihin normaalisti kuluvan rahan suoraan teokselle varattuun budjettiin. Suosittu hakumalli kerääkin usein yli 100 osallistujaa. Kuinka erottua edukseen?
Kirjoittaja: kuvanveistäjä, arkkitehti ja taidekoordinaattori Maija Kovari
Entä jos ei ole ennen tehnyt julkista taidetta?
Salaisuus: Portfoliohaun järjestäjät toivovat, että pääsisivät antamaan mahdollisuuden jollekin lahjakkaalle nykytaiteen ammattilaiselle, jonka teoksia ei olla vielä nähty näyttelytilojen ulkopuolella. Allekirjoittanut miettii usein galleriakierroksella, että ”Hakisipa tämä siihen ja siihen kohteeseen!” Todella monipuolisia eri tekniikoita on mahdollista soveltaa julkiseen tilaan. Esimerkiksi käytännössä mitä tahansa kaksiulotteista taidetta – grafiikkaa, maalausta, tekstiä - on mahdollista painaa, kaivertaa tai tulostaa seinä-, lattia-, tai kattopinnoille. Jos siis portfoliossasi ei ole esimerkkejä julkisen tilan teoksista, mutta olet muutoin omaleimaisen tyylin omaava nykytaiteen ammattilainen, jolla ehkä on muuta kokemusta monialaisesta yhteistyöstä, kerro siitä portfoliollasi ja: hae.
Unohda kronologia
Laita teokset siihen järjestykseen, kuinka relevantteja ne ovat ilmeeltään, tekniikaltaan, tai toteutuspaikaltaan suhteessa tähän uuteen paikkaan, ja kuvitteelliseen uuteen teokseesi täällä. Rajallisella teosmäärällä taataan, että juuri tämän hankkeen kannalta olennainen osaamisesi korostuu. Jos olet monien aiheiden parissa työskentelevä taidemaalari, ja nyt on kyse päiväkodista, esittele sellaisia teoksiasi, jotka voisivat sopia päiväkotiin. Jos puolestaan työskentelet sekä mediataiteen, että keramiikan parissa ja ajattelet että tähän kohteeseen voisi sopia jälkimmäinen, esittele silloin keraamista tuotantoasi ja jätä mediataide maininnaksi portfolion loppuun.
Auta tilaajaa näkemään yhdenmukaisuutta
Portfoliohaku - ellei sitä seuraa esimerkiksi kutsukilpailu - on haku, jossa valitaan uusi teos tavallaan ”sokkona” aiemman tuotannon pohjalta. Tilaaja vakuuttuu taiteilijan tyylistä ja taidosta. Portfolioista erottuvat siksi edukseen ne, joissa on hahmotettavissa tyylillistä, teknistä, tai sisällöllistä yhtenäisyyttä. Auta tilaajaa ennustamaan tulevan teoksesi tunnelma. Kuratoi tuotantoasi - nosta mukaan teoksia, joista hahmottuu se tyyli, jolla lähestyisit tätä paikkaa. Näin näytät, kuinka tulkitset paikan tunnelmaa, ja oman tulevan teoksesi roolia kokonaisuudessa.
Hyödynnä motivaatiokirje
Onko kohteen arkkitehtuuri kiinnostavaa? Oletko aina odottanut kilpailua ääniteoksesta? Onko kohde lähellä mummolasi kotirantaa, tai onko sinulla siihen muu tunneside? Näetkö tämän juuri sinun työskentelytavallesi ominaisen (*teostyyppi tähän*) paikkana? Mitä teoksesi mahdollistaa tilan käyttäjille, mitä tavoittelet tuovasi tilan tunnelmaan tai käyttöön? Tunnetusti portfoliohakuun ei tule lähettää luonnoksia uudesta teoksesta. Jos kuitenkin jo tiedät, että haluaisit toteuttaa tänne moniosaisen ääniteoksen / seinämaalauksen / kaksiosaisen veistoksen – kerro tästä ja kerro miksi.
Noudata muodollisia ohjeita
Jos pyydetään alle 10MB tiedostoa, laadi sellainen. Jos portfoliosta pyydetään korkeintaan 10 sivuista, pysyttele siinä. Jos motivaatiokirjeelle on annettu 200 merkkiä, kirjoita suunnilleen niin. Kukaan ei kyttää näitä pilkulleen, mutta räikeä ohjenuoran ylitys erottuu joukosta – ja herättää kysymyksen, miksi taiteilija ei ole halunnut noudattaa ohjeita. Ohjeiden mukaisella aineistolla näytät osaavasi laatia sähköisiä aineistoja sovituissa puitteissa – tästä on iloa itse hankkeessa vaikkapa sähköistä projektipankkia käytettäessä, tai muussa sähköisessä viestinnässä. Koska olet lukenut näin pitkälle, kuulut tietenkin siihen joukkoon, joka ei lähetä aineistoa deadlinea edeltävän tunnin aikana ;)
Tulkitse aina, että olit kymmenen parhaan joukossa
Ei ole tapana julkaista tietoa siitä, keiden portfolioista keskusteltiin kauimmin, ja ketkä olivat mukana ihan viimeisissä karsinnoissa, kun hyvistä ehdokkaista yritetään valita kohteeseen sopivin. Paino sanalla sopivin. Kyseessä ei oikeastaan edes ole paremmuuskilpailu, vaan sen haarukointi, kenen taiteellinen tyyli, tekniikka ja lähestymistapa katsotaan sopivimmaksi juuri tämän paikan puitteisiin. Puitteita ovat paitsi tilan arkkitehtoninen tai maisemallinen ilme ja siihen liittyvät tavoitteet, tekniset reunaehdot ja hankeaikataulun olosuhteet, myös tilan käytön tai huollon ominaisuudet, joihin liittyvät yksityiskohdat voivat rajata mahdollisuuksia. Jos olet tehnyt portfoliosi huolellisesti vaikkapa tämän blogipostauksen neuvojen mukaan, voit luottaa siihen, että olet erottunut eduksesi. Työsi on huomattu, ja sen arvo on tunnistettu. Joku on sanonut ”tämä olis ihana”, mutta syystä tai toisesta tätä paikkaa ei ole katsottu sellaiseksi, jossa sinun osaamisesi pääsisi loistamaan. Luota, että sellainen paikka vielä tulee. Portfoliosi on nyt päivitetty, ja pienellä vaivalla saat siitä sopivan seuraavaan hakuun, joka on varmaan jo ensi kuussa. Menestystä 2022–2023 kauden hakuihin!
Maija Kovari on koulutukseltaan sekä arkkitehti että kuvataiteilija, ja hän työskentelee kuvanveistäjänä julkisen tilan taiteen kentällä. Hän myös johtaa julkisen taiteen asiantuntijatoimistona tunnettua Public Art Agency Finlandia. Public Art Agency Finland toteuttaa vuosittain useita julkisen taiteen kilpailuja, taideohjelmia, ja muita julkisen tilan taiteen asiantuntijapalveluita. Kovarin teoksiin voi tutustua osoitteessa www.kovari.fi sekä Instagramissa @sculptor_maija_kovari ja Public Art Agency Finlandin palveluihin sekä ajankohtaisiin kisoihin osoitteessa www.paaf.fi ja Instagramissa @paaf.fi